معرفی مختصر کتاب:

این کتاب را می‌توان بخشی از دایره المعارف ایران و هند برشمرد که دربردارندة هیجده مقاله به زبان فارسی و یک مقاله به زبان اردو در شرح جزئیات زندگی، احوال و خدمات علامه «سید ابوالحسن حافظیان» از عرفای قرن حاضر است. از جمله مقاله‌های مندرج در کتاب، می‌توان به این موارد اشاره کرد: شایستگی، وارستگی، بایستگی، گذری بر حیات پدر/ سیده قدیسه فیروزه حافظیان/ عارف بزرگوار سید ابوالحسن حافظیان/ علامه محمدرضا حکیمی؛ حافظان لوح محفوظ/ دکتر حکیمه دبیران؛ جامعیت حکیم علامه سیدابوالحسن حافظیان/ مرتضی عطایی خراسانی؛ خدمت به خلق، تقرب به حق/ مهندس علی معصوم‌زاده؛ نگاهی به لوح محفوظ/ فتوت نصیری سوادکوهی و سیادت و سیاحت، مروری بر بلندای حیات عارفانه و عالمانه/ فرزانه یاورزاده.

کتاب حافظ اسرار به‌اهتمام:سیده قدسیه فیروزه حافظیان در ۲۸۸ صفحه توسط موسسۀ فرهنگی خاتون قلم منتشر گردیده

گزارشی از مراسم رونمای کتاب حافظ اسرار

مراسم رونمایی کتاب «حافظ اسرار؛ ارج‌نامه عارف واصل علامه سید ابوالحسن حافظیان» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله فاطمی‌نیا، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق،مریم ارشدی مدیر روابط عمومی مرکز امور زنان و خانواده، فیروزه سادات حافظیان فرزند علامه حافظیان و مولف کتاب «حافظ اسرار؛ ارج‌نامه عارف واصل علامه سید ابوالحسن حافظیان»، حجت‌الاسلام محمد اسلامی مدیر مرکز اسلامی نیورک، سید علی موسوی گرمارودی و جمعی از اهالی فرهنگ، ادب و مذهب،  در سرای اهل قلم برگزار ‌شد.

ارشدی مدیر روابط عمومی مرکز امور زنان و خانواده در این همایش به قرائت متن پیام مجتهدزاده، مشاور رییس جمهور پرداخت.

متن پیام مریم مجتهدزاده مشاور رییس جمهور در امور زنان و خانواده به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

طفیل هستی عشقند آدمی و پری

ارادتی بنما تا سعادتی ببری

عرض سلام؛ ادب و ارادت دارم حضور یکایک شما سروران، خواهران و برادرانی که با آهنگ روحانی دل موانست دارید و معنای بلند حیات طیبه را در این فرصت کوتاه دنیا به جستجو نشسته اید.

خدای بزرگ را شاکرم از این که توفیقی به دست آمد تا در روزهایی که بشارت آمدن ماه رمضان را در خود دارند؛ در رونمایی از یک اثر عرفانی، زنگار روزمرگی از جان شسته و نفس های معطر عارفان وادی عشق را استشمام کنم.

تعریفی که ما در حد ادراک خود از “عرفان” داریم شاید در این جمله خلاصه شود که شناختی است از راه فکر و تأمل در آثار قدرت الهی و مظاهر هستی و ملک و ملکوت. شناختی که می تواند برای هر انسانی پس از تطهیر جان حاصل شود.

واقعیت هم این است که اگر بخواهیم مرزی میان حیات انسانی و زندگی حیوانی تعیین کنیم؛ این مرز، عرفان و سیر و سلوک معنوی است.

جاده ای که انسان مسافر را به سوی لقای حق که همان کمال عبد است، می رساند جاده پرشکوه عرفان است.

مقوله عرفان نیز مانند سایر مباحث علوم انسانی در طول تاریخ دستخوش اختلاف نظرات میان انسان ها بوده است. اما قدر مسلم آن است که اسلام به عنوان کامل کننده ادیان الهی؛ جامع ترین نسخه عرفان عملی و نظری را به بشریت ارائه داده و تمامی جهات نقضی و عدمی را از ساحت مقدس آن زدوده است.

مهمترین مسأله در حوزه عرفان، توحید است. همچنان که از جریان معروف گفتگوی پیامبر گرامی(ص) با آن پیرزن نخ ریس، که چرخ نخ ریسی خود را از حرکت نگه داشت و از همان، بر وجود فرمانروایی مقتدر بر هستی استدلال کرد مشهود است، اعتقاد به توحید و وصول به حقیقت آن نیازمند برهان های دقیق و دشوار فلسفی نیست و از ساده ترین راه ها نیز قابل کسب است. اما رسیدن به مراتب بالاتر آن، نیازمند همتی والا در جهت عرفان عملی است و پیمودن آن به اراده ای قوی، مراقبتی پی گیر و جهادی عظیم، احتیاج دارد.

از سویی ما در مکاتب و ادیان مختلف با رویکردهای افراطی و تفریطی بسیاری در خصوص عرفان مواجه هستیم.

انسان فطرتا موجودی کمال طلب و معرفت جوست. گرایش به عرفان در فطرت انسان ها نهفته است. و این شاخصه مشترک همه بندگان خداست. اما عده زیادی راه را اشتباه می پیمانند و سر از بیراهه های گمراه کننده درمی آورند.

در صورتی که مسیر، بسیار شفاف و هموار است. فردی از یکی از بزرگترین عرفای معاصر نسخه ای برای عرفان خواست و آن عارف وارسته فرمود که واجبات دین را انجام دهید و محرمات را ترک کنید.

یعنی روشن ترین راهی که دین از ما خواسته… یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم.

یکی از گمراهی هایی که در حوزه عرفان وجود دارد؛ نگرش های تفریطی نسبت به زن است. برخی از جهت کمی و آماری، عرفان زنان را زیر سوال می برند؛ که تعداد زنان عارف به نسبت مردان در تاریخ کم بوده است و این حتما نشان دهنده عدم توانایی زنان برای رسیدن به عرفان است…

در حالی که سندهای آشکاری برای ابطال چنین نظریه ای وجود دارد.

جنس زن؛ مربی و پرورش دهنده است. زن در مربی گری اشتراکی بطنی با رب العالمین دارد. مربی بودن زن پرتویی از خصلت ربانی است.

زن به طفل خود شیر می دهد و این شعاعی از نور رزاقیت خداوند است.

زن مظهر عاطفه و مهرورزی و احساس خداوند است. به عقیده بنده ویژگی های موجود در زن؛ به ذات حق بسیار نزدیک تر است تا مرد.

واقعیت این است که مردان و زنان در اصل انسان بودن با هم اشتراک دارند و اختلاف میان آن ها تنها در ذکورت و انوثت است که امری عارضی است و مربوط به جوهره و اصل وجود انسان نیست.

نکته ظریفی وجود دارد که تنها اهل عرفان عمق آن را درک کرده اند و آن این که اگر مرد بخواهد خدا را در مظهریت خود مردانه اش مشاهده کند، شهود او تمام و کامل نیست ولی اگر بخواهد خدا را در مظهریت وجود زن نگاه کند، شهود او به کمال و مقام می رسد. بدون تردید از همین جهت است که پیامبر عارفان؛ محمد مصطفی(ص) زن را محبوب دانسته اند.

حال آیا این زن؛ که مظهر وجود خداست؛ خودش می تواند به عرفان و شهود برسد یا فقط یک آینه است برای اهل شهود؟

حقیقی که از متون دینی و معرفتی ما حاصل شده این است که هیچ تفاوتی میان زن و مرد برای در ک مقامات عرفانی وجود ندارد و هر انسانی بسته به تلاش خود و صفای باطن خویش به این مقام راه می برد.

چنان که زنان عارفه ای در تاریخ داشته ایم که مردان بزرگ را به حیرت واداشته اند.

در عرصه عرفان اسلامی؛ بانویی به نام رابعه را داریم که او را به عنوان نخستین بانوی عارفه می توان معرفی نمود و در خصوص کاری که او برای بهبود و تغییر رابطه با پروردگار کرد نوشته اند: پیش از رابعه رابطه انسان و خدا بر اساس زهد و ترسی بود که به انسان هشدار می داد باید خدا را بپرستی تا به بهشت بروی و از جهنم رهایی یابی. اما با حضور رابعه در عرفان و تاثیر او این رابطه مبنای خود را بر عشق و محبت گذاشت، با این دیدگاه که انسان عاشق خدا است و خدا عاشق انسان است و این عشق و محبت رابعه بود که این رابطه زاهدانه را به رابطه ای عاشقانه بدل کرد.

شیخ محی الدین عربی می گوید: مشاهده حضور خداوند در زن، آشکارتر، کامل تر و زیباتر است. به این خاطر که زن ویژگی هایی دارد که او را با صفات خداوند هماهنگ می کند.

بد نیست در این مجال به این مسئله اشاره کنم که امروزه فرهنگ فمینیستی غرب با تسلط بر امکانات ارتباطی، پیوسته تلاش می‌کند که اسوه ناقص و فطرت‌ستیز خود را در سراسر جهان به خصوص کشورهای اسلامی تحمیل و دیکته کند و به ادله گوناگون سیاسی، اقتصادی، امنیتی و افکار تحجرآمیز برخی افراد در جهان اسلام، زمینه پذیرش چنین فرهنگی نیز وجود دارد و سایه شوم فرهنگ فمینیستی در افق آسمان برخی کشورهای اسلامی هم نمایان شده و متاسفانه رو به گسترش است.

در این میان در عرفان اسلامی نگاه ویژه به ساحت زن وجود دارد که بی‌گمان بازخوانی و نشر آن آموزنده و حیات‌بخش خواهد بود.

از سوی دیگر یکی از آفات خطرناکی که امروزه جوانان ما را تهدید می‌کند تبلیغ گسترده عرفان‌های کاذب و معنویت منهای دین است. که بهترین راه مقابله با هجوم این گونه فرهنگ‌ها، بازخوانی و آسان‌سازی و نشر آموزه‌های عرفان ناب در همه زمینه‌ها از جمله شناخت حقیقت وجودی زن، و تبیین شخصیت فردی، اجتماعی و معنوی آن از نظرگاه عرفان اسلامی است.

عرفان های غیر اسلامی؛ رویکردی فردگرایانه دارند. در حالی که آموزه های عرفان اسلامی تاکید بر دیگرخواهی و سیر من الحق الی الخلق دارد.

در خصوص زنان عارفه نیز؛ اسلام ابزار و استعداد لازم را در اختیار آنان قرار داده است. اتفاقا امتیازی که زنان در این حوزه نسبت به مردان دارند این است که زن با فطرت مربی گری اش، می تواند تعلیم دهنده و مروج عرفان عملی در فرزند؛ همسر و خانواده باشد.

برای اثبات این سخن باید بگویم ما عارف بزرگی چون مقدس اردبیلی را داریم که ریشه عرفانش به مادری برمی گشت که خود می گوید:”هرگز به لقمه شبهه‌ناک لب نزدم و قبل از شیر دادن او در همه حال وضو ‌گرفتم… ابداً چشم به نامحرم نینداختم. …بعد از باز گرفتنش از شیر در ادب و تربیت او بسیار کوشیدم، نظافت و طهارت جسم و جان او را مراعات می‌داشتم، او را با عشق ناب امامان معصوم: پروریدم… و با بچه‌های خوب او را نشاندم.”

کم نیستند زنان باهمت و عاشق مسلکی که اشتغالات خانه داری و تربیت فرزندان، را وسیله ای برای رسیدن به عالی ترین مدارج کمال و عرفان الهی قرار داده و باعث سلوک خانواده خود نیز بوده اند. مادران شهدای ما در این مراتب عالی قرار دارند. در جنگ، ندای مادری را می شنویم که وقتی جنازه فرزندش را می آورند می گوید: حسرت می خورم. ای کاش ده پسر دیگر داشتم و تقدیم انقلاب می کردم.

علامه بزرگوار حافظیان از جمله حکما و عرفای بنام ایران اسلامی است که در طول زندگی خویش در نشر اعتقادات دینی از خود آغاز کرد، در خانواده تعمیم داد، جامعه را در نوردید وسرانجام از مرزهای کشور گذشت و پیام خویش را جهانی کرد.

بنده در پایان ضمن تبریک پیشاپیش ماه عرفان و عبودیت؛ ماه مهمانی حق؛ آرزو می کنم انتشار کتاب حافظ اسرار، ارج نامه عارف واصل، سید ابوالحسن حافظیان؛ زمینه ساز جامعه ای پویا در مسیر عبودیت و عشق به حق باشد.

پیروز و رستگار باشید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

مریم مجتهدزاده

مشاور رییس جمهور و رییس مرکز امور زنان و خانواده